Memanfaatkan Ilmu Bagi Kehidupan Manusia



Pentingnya Ilmu Bagi Kehidupan Manusia..

Dengan ilmu manusia diberikan kesenangan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini.Ianya dinytakan dalam Al-Qur-an surat Al-Baqarah ayat 31-32
وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ , قَالُوا سُبْحَانَكَ لا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

“Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar!" Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."

Ilmu dalam hal ini merupakan sebuah jalan nyata untuk mewujudkan kehidupan dunia yang sejahtera. Dengan modal pengetahuan tentang potensi benda-benda yang ada di dunia, manusia boleh memanfaatkannya untuk memenuhi segala impian mereka.

Ilmu mengantarkan manusia kepada ma’rifatullah, sebagaimana tersirat dalam surat Al-Alaq ayat 1-5
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ , خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ , اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأكْرَمُ , الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ , عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

  • Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, 
  • Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah, 
  • Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha pemurah, 
  • Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, 
  • Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.(Al-Alaq: 1-5)

Orang yang berilmu akan diangkat darjatnya oleh Allah Swt sebagaimana dinyatakan dalam surat Al-Mujaadilah ayat 11

…يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

“…niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Orang yang berilmu tidak akan pernah menjadi sesat kerana ilmu pada hakikatnya diciptakan untuk menjadikan manusia hamba yang bersyukur atau dalam tafsiranny agar manusia beriman kepada Allah Swt.Ianya nyatakan dengan jelas dalam Al-Qur’an surat Al-Nahl ayat 78
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.”



Apakah manfaatnya ilmu bagi kehidupan manusia. Mengapa Nabi sampai menyampaikan hadis yang berkait dengan ilmu. Dalam pandangan Islam, manusia adalah khalifah di muka bumi. Sebagai khalifah , manusia diberi otoritas sepenuhnya untuk memanfaatkan semua yang diciptakan Allah, baik yang ada di darat dan di laut, bahkan di udara  untuk kesejahteraan hidup manusia itu sendiri. Untuk memanfaatkan semua yang telah diciptakan Allah perlunya ilmu pengetahuan.

Tanpa ilmu pengetahuan, manusia pastinya tidak boleh untuk memanfaatkan mahupun menghurai misteri di sebalik semua ciptaan itu hingga sampai pada kesimpulannya bahwa tidak ada ciptaan Tuhan yang sia-sia. Semua bermanfaat, tetapi tidak semua manusia mampu memahaminya karena kurangnya pengetahuan yang dimiliki.

Ilmu pengetahuan tidak terbatas pada ilmu tentang alam atau yang disebut sebagai ilmu alam (natural sciences) seperti kimia, fizik dan biologi, tetapi juga  ilmu-ilmu sosial dan humaniora, seperti sosiologi, antropologi, sejarah, ekonomi, politik, bahasa, sastra, seni, falsafah dan sebagainya.

Tiada ilmu yang lebih tinggi atau lebih rendah dari yang lain. Pada hakikatnya semua ilmu memiliki darjat yang sama. Yang membezakan adalah wujud realiti yang dikaji dan tujuannya.

Timbul pertanyaan di mana kita boleh mencari ilmu? 

Apakah mesti belajar jauh di negera yang sudah maju?Ilmu-ilmu sains dan teknologi penting belajar di negeri yang sudah lebih dulu maju, seperti di Eropah, Amerika dan sebagainya. Tetapi untuk ilmu-ilmu sosial dan kewangan, kita boleh belajar dari lingkungan masyarakat kita sendiri. Pada hakikatnya ilmu sosial mahupun ekonomi adalah ilmu tentang kita. Karena itu, kita sendiri yang mestinya mempelajari dan mengembangkannya.


E1M Ilmu Keusahawanan & Jana Pendapatan

The Right Entrepreneur 'TREND'


Jutawan Selebriti NDLala membongkarkan rahsia bagaimana untuk membina perniagaan melalui Buku yang beliau tulis 'EA$Y 1 MILLION WORKSHOP'..

Dari cetusan Idea serta konsep yang beliau lahirkan akan membantu dalam memulakan mahupun meningkatkan sesuatu Perniagaan ..

Kini Ianya telah digarapkan Melalui Siri Workshop Yang DiKendalikan Oleh Beliau Sendiri.

Disamping mendapat ilmu dan teknik2 utk meningkatkan sesuatu perniagaan ianya juga menyediakan Income Platform dimana anda boleh menjana pendapatan dari workshop tu sendiri.


EA$Y 1 MILLION WORKSHOP

PERTAMA DI MALAYSIA....

"TRANING EQUAL KNOWLEDGE"
"KNOWLEDGE EQUAL INCOME"

Sesi eksklusif 'EA$Y 1 MILLION WORKSHOP' DiKendalikan Oleh Jutawan Selebriti NDLala..

Untuk Keterangan Lanjut lawati ..

http://az-moneycom.blogspot.com/
azmoney.biz@gmail.com